do it yourself

29 april 2013

Schortjurkje


Dit stamt vast uit de vijftiger jaren. Net geen schort meer (toen nog met 'voorschoot' aangeduid; het equivalent voor mannen, de stofjas, heette een 'kiel') maar alvast een jurk, van het type dat huisvrouwen droegen bij hun dagelijkse bezigheden.
Heb toch even getwijfeld of het de moeite was er iets mee te doen, wegens al wat versleten en oudmodisch.

Maar ik moest enkel een paar plooitjes in de taille losmaken en nieuwe knopen aanzetten - want er zaten van die dikke donkere knopen aan, die je normaal alleen bij een jas zou verwachten.
Uit mijn recupvoorraad dus een discrete witte knoop gekozen. Wel een grote, want dat zijn de knoopsgaten ook.
Zou dat toen de mode geweest zijn?



Alweer veel te lang en te oma-achtig, deze jurk (en dan zit er ook nog een brede zoom in!)
Was het ding wat nieuwer geweest, dan zou ik zeggen: onderaan 30 cm eraf, leuk ceintuurtje erop, en je kunt met vakantie!



Zoals het nu is had ik eigenlijk moeten poseren met een bezem in de hand en een geruite doek om het hoofd geknoopt. Maar daar heb ik te laat aan gedacht en we gaan het onze fotograaf niet meer aandoen...

2 opmerkingen:

  1. Dag Lieve,
    Onze DDR-variante noemde “Kittelschürze “!
    Drie bijdragen en uitleg hierover in mijn Blog:

    http://politiekencultuur.blogspot.be/2011/12/kittelschurzen.html

    http://politiekencultuur.blogspot.be/2012/02/die-kaltewelle-macht-zu-schaffen-2.html

    http://politiekencultuur.blogspot.be/2010/04/veb-porzellanwerke-kahla.html

    Ik wens je steeds nieuwe successen met “Recup en Retro”.
    Hou je goed,
    Nadja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Lieve;
    Plezante teksjes & foto's. Die bezem en geruite doek houden we te goed voor een andere gelegenheid. Nog veel plezier en inspiratie met Recup en Retro. En welja: dan maar poseren met je poot in 't gips - laat dat je niet weerhouden.
    Hou je taai,
    RoosD

    BeantwoordenVerwijderen