do it yourself

25 april 2013

Sashiko-experiment


Het begon (zoals altijd) met oude stukken stof die ik kreeg. Dat bleek een uitgehaald deux-pièces te zijn, dat z'n kleur en glans grotendeels kwijt was.
Tot je de stukken omkeerde: de binnenkant had een heel ander patroon, maar was wel nog mooi en glanzend.

Daarop kreeg ik natuurlijk de opmerking: nee nee, te fel van kleur!
En toen dacht ik aan de Japanse sashiko-techniek. Voor mooie voorbeelden moet je hier zijn. Alleen, wie heeft er nu de tijd en het geduld van die Japanse vrouwen?!

Enfin, een patroon gezocht en een plan uitgebroed: het werkstuk zou helemaal, 100% recup worden, tot het laatste draadje en knoopje toe! Want ook de Japanse vrouwen hergebruikten alle mogelijke stoffen, die volgens een quilttechniek versterkt en samengenaaid werden tot een warm kledingstuk.

Eerst de stukken knippen dus, niet alleen het vest maar ook de voering(en). Tussen twee lagen oud katoen (een mooie en een lelijke) puzzelde ik aan elkaar geregen lappen van oude wollen truitjes tot een soepele wattering.

En dan het borduurwerk... Dat heb ik maar op de buitenste laag stof aangebracht, want om door al die lagen heen te prikken had ik de moed niet. De voeringen met het laagje wol werden mooi ruitvormig doorgestikt en de lelijke kant kwam aan de binnenkant, dat spreekt.
De zichtbare voering (zie laatste foto) is een lichtblauwe stof met ingeweven motiefje, die oorspronkelijk tot een Zwitsers dekbedovertrekje behoorde.

En dat borduurwerk? Dat viel eigenlijk best mee. Het is dan ook zo beperkt gebleven dat het nauwelijks opvalt... maar had toch het effect dat de felle kleuren van de stof door de (lichtblauwe) steekjes wat gebroken werden.
Hier enkele details:

van de rug:



het voorpand:



een mouw:



En de tweede mouw, net als het geheel, zie je hier (klik voor een vergroting):



Nog een detail: het blinkend dingetje op de kraag is ook iets ouds. De bedoeling ervan is me eigenlijk een raadsel: het is geen broche, geen gesp, geen sluithaak... Maar ik vond het toch de moeite waard om even met een draadje te bevestigen (kan altijd losgetornd worden voor de was).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten